listopad

14.2.2022

listopad 2021

ZVÍŘÁTKA I PTÁČCI, ZIMA SE JIM HLÁSÍ

Další podzimní téma jsme věnovali ptáčkům a zvířátkám. Povídali jsme si a na obrázcích ukazovali, kteří ptáčkové nás na zimu opouštějí a odlétají za teplem, i jak se můžeme starat a ty, kteří tu s námi přes zimu zůstávají. Také při procházce jsme si všímali krmítek pro ptáčky a pozorovali kachny i další ptáčky, kterých je u blízkého rybníka spousta.
Nezapomněli jsme ani na zvířátka a vyprávěli si, jak se chystají na zimu a jak jim můžeme pomoci (např. sbíráním kaštanů a žaludů apod.).
Naučili jsme se písničku „Vrabec a sýkorka“. Opakovali jsme naše oblíbené pohybové básničky o veverkách a medvědovi.
Aby nezůstalo jen u povídání, trošku jsme i počítali – děti podle připraveného seznamu (ovoce, zelenina, kaštany, žaludy s různým počtem puntíků) připravovali bedýnky pro zvířátka na zimu. Zopakovali si tím nejen počítání, ale i názvy podzimních plodů.
V rámci výtvarné činnosti jsme vyráběli krmítko pro ptáčky – nejprve si děti hnědou barvou natřely lékařské špachtle, které jsme ve tvaru krmítka přilepili na barevný papír. Vystřiženou šablonu ptáčka si děti vybarvili voskovkami, ptáčka přilepily do krmítka, kam jsme mu nasypali (přilepili) zrní.

TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE

Týden jsme začali povídáním o tom, jak důležitá je každá práce, kterou mi dospělí děláme, vysvětlili jsme si, proč do práce chodíme – nejen kvůli penězům, které si prací vyděláme ale i pro fungování celé společnosti (zedník postaví dům, pekař upeče chleba, pošťák doručí poštu…).
Naučili jsme se básničku:
ČÍM CHCI BÝT?
Jen abyste věděli,
budu taky dospělý.
A mám jedno velké přání,
vybrat správné povolání.
Já až jednou vyrostu,
budu dělat starostu 

I při cvičení jsme se zaměřili na různé profese a oblíbenou hru kroužky nám oživili obrázky různých povolání – hasič, doktor, pošťák, automechanik, kosmonaut apod.
V průběhu týdne si děti vyzkoušely povolání pošťáka – ve třídě jsme si z obrázků různých domů vytvořili ulici a do každého domu museli děti správně doručit obálku (místo adresy byla na obálce miniatura domu z naší ulice). Děti si tuto činnost užily včetně pošťácké čepice.
Další den z dětí byli popeláři, kteří třídí odpad do tří popelnic:
Modrá – papír
Zelená – sklo
Žlutá – plast
K třídění jsme použily kartičky s různými předměty – odpadky, se kterými se děti běžně setkávají nebo je používají, zároveň si i alespoň částečně osvojili názvy materiálů (papír, plast, sklo).
K tématu povolání jsme použili i skládačky – přiřazování k obrázkům povoláním pomůcky, které daná profese potřebuje (malé děti přiřazovali obrázky podle stínů).
Zpívali jsme písničku „Hrajeme si na zedníky“ a protože děti nejprve nevěděli, co takový zedník dělá, zahráli si na něj při tvoření – barevné cihličky dle svého výběru lepily do připravené šablony zdi. Zedníka vybarvily pastelkami (na obličej nalepili svoji fotku). A pak už si děti postavily rovnou celý dům – vybraly si různé vystříhané části domu, které lepily na čtvrtku a do okénka jsme opět nalepili fotku dítěte – šikovného zedníka 

CO NÁM ŘÍKÁ SEMAFOR ?

Co mám dělat na červenou,
když se auta kolem ženou?
Na chodníku klidně stát, do silnice nevbíhat!!
A když svítí zelená, co to děti znamená?
Malí jako velicí, můžou přejít silnici.

Tato básnička nás doprovázela celý týden. Povídali jsme si o dopravních značkách, semaforu i dopravních prostředcích, zahráli jsme si hry (semafor, tůtůtů auto už je tu, jede jede vláček) apod.

Společnými silami, jsme si vytvořili dálnici, na které nechyběli ani auta. Ty jsme si vyrobily z papírových tácků, a z barevných čtvrtek. Na místo řidiče autíčka se nalepila fotka malého výtvarníka. Vzali jsme si velký papír, a na ten jsme namalovali silnici a auta nalepili tak, že se po silnici pohybují.

Každou vycházku jsme objevovali značky a říkali si která, co znamená a jak se podle ní řídí chodci i řidiči. Děti dostali obrázky aut a musely přiřazovat správnou barvu kol. A protože auto potřebuje benzín, měli děti za úkol ke každému autíčku najít stejnou barvu čerpací stanice. Zopakovali jsme si, které dopravní prostředky jezdí po silnici, které po kolejích, létají ve vzduchu nebo plují po vodě. Na závěr se dětem zamíchali puzzle z dopravních prostředků, a ty je hledali a spojovali.

ROZMARY POČASÍ

Hlásila dnes rosnička,
že bude dost sluníčka.
K večeru si poprší,
duha pak vše dovrší.
K ránu vítr foukat bude,
teď potěším lyžaře –
celý týden bude sněžit,
přestane až na jaře.

Tento týden nás provázelo téma „rozmary počasí“. Děti se seznámily s tím, jaké druhy počasí máme a jak se za každého počasí správně obléci. Dětí jsme pokládaly různé otázky, jak poznáme bouřku nebo jak vznikne duha. Společně jsme si zazpívali písničky s tématem počasí – Prší prší, Sněží, sněží.
Děti také měly možnost vyzkoušet si smyslové vnímání a pomocí prstu a dlaní vyjadřovat pomalý nebo rychlý rytmus. Jemné ťukáni prsty při jemném dešti a rychle a mohutné bouchaní dlaněmi při hustém dešti.
Na základě obrázku děti hádaly, jaké počasí vidí a co jaký obrázek znázorňuje.
Děti si vytvořily barevný deštník pomoci lepidla natrhanými kousky barevného papíru a dřevěné špachtle.

Komunitní kruh
– Jaké druhy počasí máme (větrno, slunečno, deštivo, sněží, bouřka, mrzne)
– Jak se správně oblékat při různých ročních obdobích
– Jak poznáme bouřku
– Kdy vznikne duha
– Smyslové vnímání – když prší málo, jemně prsty ťukáme do země, pokud prší hodně, boucháme celými dlaněmi do země
– Práce s kalendářem – přiřazování obrázků s druhy počasí a druhy oblečení pomocí suchého zipu
– Zpěv písní na téma počasí
Výtvarná činnost – Deštník
– Vystřižená šablona ve tvaru deštníku
– Děti lepily na deštník různě barevné kousky papíru podle své fantazie.
– Potom se nalepila dřevěná špachtle jako rukojeť deštníku.
Pohybové aktivity
– Běh v rytmu tamburíny
– Básničky s pohybem
– Předvádění druhů počasí (např. déšť, vítr, sněží)
– Hra s míčem
– Počítání barevných kroužků. Skákání do kruhu a překážková dráha.

říjenprosinec