CO NÁM ŘÍKÁ SEMAFÓR
Co mám dělat na červenou, když se auta kolem ženou? Na chodníku klidně stát, do silnice nevbíhat!! A když svítí zelená, co to děti znamená? Malí jako velicí, můžou přejít silnici.
Tato básnička nás doprovázela celý týden. Povídali jsme si o dopravních značkách, semaforu i dopravních prostředcích, zahráli jsme si hry (semafor, tůtůtů auto už je tu, jede jede vláček) apod. Společnými silami, jsme si vytvořili dálnici, na které nechyběli ani auta. Ty jsme si vyrobili z papírových tácků, a z barevných čtvrtek. Na místo řidiče autíčka se nalepila fotka malého výtvarníka. Vzali jsme si velký papír, a na ten jsme namalovali silnici a auta nalepili tak, že se po silnici pohybují.
Každou vycházku jsme objevovali značky a říkali si která, co znamená a jak se podle ní řídí chodci i řidiči. Děti dostali obrázky aut a musely přiřazovat správnou barvu kol. A protože auto potřebuje benzín, měli děti za úkol ke každému autíčku najít stejnou barvu čerpací stanice. Zopakovali jsme si, které dopravní prostředky jezdí po silnici, které po kolejích, létají ve vzduchu nebo plují po vodě. Na závěr se dětem zamíchali puzzle z dopravních prostředků, a ty je hledali a spojovali.
BAREVNÝ TÝDEN
Celý týden byl věnován trénování základních barev a tomu jsme přizpůsobili i oblečení v jednotlivých dnech:
Pondělí – červená
Úterý – žlutá
Středa – modrá
Čtvrtek – státní svátek
Pátek – zelená
Formou hry jsme hledali nejprve barevné kostičky a později i různé předměty po třídě s básničkou:
Chodím, hledám, co mám znát,
pojďte děti ukázat.
Do všech koutů zajděte
co je žluté (modré, červené…) najděte.
Dále si děti poznávání barev trénovaly přiřazováním barevných kartiček k různým obrázkům a to i s pomocí kolíčků k procvičení jemné motoriky. Básničku jsme si říkali pomocí obrázků:
Žlutá to je sluníčko,
zelená je tráva,
červená je jablíčko,
už to umím sláva!
Modrá to je obloha,
hnědá to je hlína,
když si ruce umažu tak je na nich špína,
když si ruce umyju tak jsou zase čisté,
teď už všechny barvy znám, to je zcela jisté.
Zpívali jsme písničku „Pastelky“, kterou si děti velmi oblíbily. I honěná s chobotnicí byla zpestřena o přidávání různých barevných proužků (chapadel chobotnice).
V rámci výtvarné činnosti si děti namalovaly duhu se všemi šesti barvami. Oblohu si vytvořily na čtvrtce pomocí modré křídy, kterou rozmazaly chomáčem vaty, duhu malovaly štětcem temperovými barvami.
CO SKLIDÍME NA ZAHRÁDCE, CO NAJDEME V LESE
Celý týden byl opět zaměřen na podzimní tématiku. Nejprve jsme si zopakovali barvy podzimu – děti třídily listy různý stromů ve všech podzimních barvách (zelená, žlutá, oranžová, červená a hnědá). Povídali jsme si a ukazovali, jaké ovoce nám na podzim na stromech dozrává, jakou zeleninu sklízíme na zahrádce a jaké plody najdeme v lese. Děti skládaly obrázky listů a plodů (ze dvou částí), řadili podle velikosti mochomůrky.
Naučili jsme se básničku:
Na zem jablka padají,
ptáci křídla zdvihají.
Léto balí fidlátka,
podzim klepe na vrátka.
…a zpívali jsme písničku „Jaro, léto, podzim, zima“.
Při pohybových aktivitách si děti zahráli na veverky – sbírali a třídili kaštany a ořechy.
V rámci výtvarné činnosti děti obtiskovaly rozpůlená jablíčka natřená temperovými barvami. Košík jsme vystřihly ze skartovaného kartonu a nalepili pod jablíčka.
SPOČÍTÁME HRAVĚ, CO NAJDEME V TRÁVĚ
Na cestě ke školce hodně jich leží.
Čeho? No lístečků, spočtu je stěží.
Jeden list sem, druhý list tam,
třetí a čtvrtý ještě přidám.
Komunitní kruh:
Povídání o tom, co se děje v přírodě, když je podzim.
Jakou barvu má podzimní listí (porovnávání barev, jak list postupně mění svou barvu).
Jaké plody padají ze stromů (kaštany, ořechy, žaludy).
Počítání kaštanů a ořechů a poměřování, čeho je víc a čeho méně.
Přiřazování obrázku ke správnému stínu.
Přiřazování listu ke správnému tvaru listu.
Pohybové a hudební aktivity:
Písničky a básničky s pohybem.
Běhání v rytmu tamburíny.
Skákání a počítání barevných kroužků.
Hra na rybičky (jedno z dětí je chobotnice, která chytá ostatní děti, rybičky).
Lov dřevěných ryb na magnet a oblíbená hra s kroužky.
Výtvarná činnost:
Obtisk listů na čtvrtku. Potřebovali jsme několik listů, barevné tempery, čtvrtku a štětec. List si děti nabarvily libovolně podle své fantazie a poté obtiskly na čtvrtku.
Tento týden nás provázela básnička, kterou se děti postupně naučily. Mluvily jsme o podzimu, co se děje v přírodě. Venku fouká hodně vítr, často prší a padá listí ze stromů. A také se nám listí na podzim krásně zbarví (barva zelená, žlutá a červená a nakonec hnědá). Ze stromů také padají kaštany, ořechy a žaludy. Ty se děti učily rozpoznat, a také počítaly, kolik čeho je, a porovnávaly, čeho je více a čeho méně. Skládaly různé obrázky, které k sobě patří, a přiřazovaly obrázky k jejich stínům. Opakovali jsme si píseň Jaro, léto, podzim, zima, to je celý rok. Děti pak odpovídaly na různé otázky: Co nám na podzim padá ze stromů? Jakou mají listy na podzim barvu? Co vše můžeme najít v trávě? Co na podzim můžeme pouštět? Při společné vycházce jsme společně s dětmi pozorovali barevnost listů.