září

11.10.2021

BONA, BONA, BONA
Nastal nám 31. den měsíce srpna. Poslední den v Boničce pro některé děti, které už nám odrostly, a nastal čas, aby šly do školky pro velké děti. Tento den jsme společně vzpomínali na to co se nám v Boničce nejvíce líbilo, kdo byl náš největší kamarád a třeba i na to, které téma bylo nejzajímavější. Maminka našeho kamaráda, všem dětem, které odcházely, donesla trička, aby si je na památku mohly vyzdobit až už foukacími fixami, nebo jen tak pokreslit.
Hned den po loučení s našimi kamarády, do Boničky přišly děti nové. Někteří se ihned vrhly na hračky, jiné děti se rozkoukávaly trošku déle. Po pád dnech si ale všechny děti zvykly a naučily se nové básničky, písničky ale i tanečky. BONA, BONA, BONA, TADY MI JSME DOMA. Máme se tu rádi, a jsme všichni kamarádi
V kruhu jsme se vzájemně představovali, abychom si mohli říkat jménem a jen tak na sebe nepokřikovali.
Společnými silami jsme si vyzdobili třídu naší novou kamarádkou stonožkou. Hlavičku stonožky připravila teta, ale tělíčko už bylo na dětech. Na každou část tělíčka děti otiskly svou dlaň a tak už je pořádně dlouhá.

JÁ A MOJI KAMARÁDI, MÁME SE TU VŠICHNI RÁDI

Tento týden jsme si s dětmi povídali především o základních pravidlech nejen v Boničce, ale i v běžném životě. Neměla by nám být cizí „kouzelná slovíčka“ prosím, děkuji, ale i omlouvám se nebo promiň. V průběhu týdne jsme si naše pravidla připomínali a četli ve formě Krtečkových básniček.

Naučili jsme se novou básničku:
Paci, paci, pacičky, tleskáme
my jsme správné dětičky. dupeme
Ať jsme kluci nebo holky, úklon na jednu a druhou stranu
chodíme do stejné školky. rukama kruh
Naše školka malá je, dřep, ruce – stříška nad hlavou
Bonička se jmenuje. tleskáme

Vyzkoušeli jsme, co už děti umí a zvládnou, formou her:
– párování obrázek + stín
– třídění podle tvarů a barev
– starší děti – naplnění batohu podle připraveného obrázkového seznamu – vždy 6 kartiček dle seznamu (tvary různých barev – čtverec, kruh, obdélník a trojúhelník)
– skládání obrázků z několika dílů
– krtečkové pexeso

Při pohybových aktivitách jsme si krom oblíbených kroužků zahráli i na honěnou s chobotnicí – pravidla obou her většina dětí celkem rychle pochopila.
V rámci výtvarné činnosti si každé dítě vybarvilo svou „školkovou“ značku dle vzoru temperovými barvami (malé děti houbičkou, starší štětcem).

TO JE ZLATÉ POSVÍCENÍ

Písnička týdne:
To je zlaté posvícení
To je zlatá neděle.
Máme maso a zas maso.
K tomu kousek pečeně

Komunitní kruh:
• Povídání o posvícení, sklizni a koláčích.
• Čtení pohádky Kuřátko a obilí.
Pohybové a hudební aktivity:
• Běhání v rytmu tamburíny, na pokyn děti předváděly různé druhy zvířat.
• Zopakovali jsme si básničky a písničky s pohybem (Kolo, kolo mlýnský, Pásla ovečky).
• Zahráli jsme si různé hry, např. oblíbenou hru s kroužky.
• Děti běhaly opičí dráhu. Chytali jsme balón, poráželi kuželky a chytali rybičky na magnet.
Výtvarná činnost:
• Při výtvarné činnosti si děti na připravený papír ve tvaru koláče libovolně barevnými temperami natřely oblíbenou barvu a po zaschnutí nalepily zmačkané malé kousky barevného papíru, kterým svůj koláč ozdobily.

Společně s dětmi jsme si povídali o tom, co je to vlastně posvícení – lidová tradice, kdy se na vesnici slaví konec léta a lidé se radují ze sklizené úrody. Hraje hudba, hoduje se, jí se dobré jídlo – převážně maso a koláče. Lidé tancují a veselí se. Aby si děti mohly přiblížit tuto slavnost, naučili jsme se společně písničku To je zlaté posvícení. Při zpěvu této písně si děti měly možnost zahrát na muzikanty a doprovázet píseň doprovodnými nástroji. Také jsme si vyzkoušeli rytmizaci tleskáním. Povídali jsme si o posvícenských koláčích, čím mohou být plněné (např. povidly, mákem, marmeládou, tvarohem). Děti pak dostaly koláče k svačině – mohly si vybrat z několika druhů náplně a velice si pochutnaly.
V souvislosti se sklizní jsme si přečetli pohádku Kuřátko a obilí, jak se ztratilo kuřátko a hledalo svou maminku a ptalo se na to ovsa, ječmene a žita. Děti si díky té to pohádce mohly prohlédnout, jak vypadají klasy obilovin.

HRÁTKY S PODZIMNÍMI DRAKY
Místo slunce, místo mraků nebe je dnes plné draků.
První, druhý vedle třetí, smutným nebem radost letí

Foukej foukej větříčku, shoď mi jednu hruštičku.
Shoď mi jednu, nebo dvě, budou sladké obě dvě.

Podzim Na podzim když padá listí, fouká vítr listí výří.
Po podzimu přijde zima, ve školce je nám vždy prima

Výtvarná činnost-výroba draků. Na vystřiženou čtvrtku jsme nanesli různé barvy temper, a houbičkou rozetřeli. Drakovi jsme nalepili oči, pusu a nos, přidělali ocas z provázku a navázali na něj barevné proužky z krepového papíru. Krepový papír jsme použili i na uši.

Nastal nám podzim, a tak jsme s dětmi pozorovali přírodu, jak se mění, jak se nám zbarvují listy, jak padají ze stromů. Venku se nám ochladilo a tak jsme i ve školce oblékali postavu chlapce namalovaného na papíře. Děti dostali za úkol poznat, jaké boty a oblečení by si na podzim měl chlapec vzít. Venku jsme viděli králičí nory, a povídali si o tom, že i zvířátka se chystají na zimu. Nosí si do „domečků“ zásoby jídla, mění se jim srst, aby jim bylo větší teplo apod. Jako pracovní list tedy dostali obrázky zvířátek a jejich domečky. Děti hravě zvládli zvířátka spojit právě s jejich obydlím.

srpenříjen