KOLOBĚH VODY V PŘÍRODĚ
Naučili jsme se říkanku s pohybem „Dnes je krásný den“
Dnes je krásný den,
asi půjdu ven.
Slunce krásně hřeje,
na všechny se směje.
Pak se schová za mráček,
začne pěkný lijáček.
Honem rychle pospíchám,
do bezpečí, do sucha.
A když pršet přestane,
všude mokro zůstane.
Týden jsme začali povídáním o tom, jak je důležitá voda, co je to koloběh vody a jaké má skupenství. Pro vysvětlení koloběhu vody jsme použili jednoduchý obrázek a příběh vodní kapičky.
Dále jsme s dětmi dělali několik pokusů, aby viděly, jak taje led a mění se ve vodu, jak z vody vzniká pára. Také jsme zkoušeli pokus, proč se šiška ve vodě zavírá. V průběhu týdne jsme si zopakovali barvy na vyrobených kartičkách deštníků a holínek. V rámci výtvarné činnosti si dětí pomocí houbičky a temperových barev vybarvily deštníky.
PŘÍRODA SE PROBOUZÍ
Na začátku týdne jsme si zopakovali roční období. V rámci ranní rozcvičky jsme se naučili básničku s pohybem:
Do zahrádky přišlo jaro,
Copak se to asi stalo?
Rozkvetly nám kytičky
narcis, krokus, kočičky.
Včelička k nim právě letí,
Podívejte, támhle děti.
Pomocí obrázků jsme si ukazovali kytičky a povídali si, jak vypadá v přírodě jaro. Pomocí her a obrázků jsme se naučili názvy jarních kytiček. Ukázali jsme si, jaký hmyz můžeme v přírodě vidět. Poté si děti skládaly puzzle kytiček, přiřazovaly barevná víčka a hledaly dvojice motýlů a berušek. V rámci výtvarné činnosti si děti vyrobily berušku. Nejdříve si vytupovaly červenou barvou papírový tácek, poté přilepily podkladovou šablonu tělíčka a nakonec černé puntíky.
V rámci tohoto týdne proběhl i odložený karneval.
ŽIVOT NA VESNICI, ŽIVOT VE MĚSTĚ
V pondělí jsme se přivítali po víkendu a povídali jsme si, co pěkného jsme zažili.
Začaly jsme také povídaní o tom, kde bydlíme a řekli jsme si, jak se jmenuje naše hlavní město.
Tím se nám otevřelo naše téma a začali jsme povídání o tom, jaký rozdíl je mezi městem a vesnicí, že ve městě žije více lidí, město je daleko větší, má více obyvatel, více domů, aut, obchodů…
Na obrázcích jsme si ukázali, jakou máme ve městě dopravu – auta, metro, tramvaje, trolejbusy, vlaky, kdežto na vesnici je spíše klid – chodíme na výlety, jezdíme na kole, chodíme na procházky, do lesa, hrajeme si na hřišti. Na vesnici lidé pěstují ovoce a zeleninu a chovají zvířata. Ta jsme si ukázaly v knížce, děti je poznávaly, řekly jsme si rozdíly mezi domácími a hospodářskými, proč je chováme a co nám dávají – maso, mléko, vlnu…
V rámci rozumové činnosti děti podle obrázků poznávaly zvuky zvířat a naopak – podle zvuku poznaly, o jaké zvíře se jedná. Zkusily jsme si na napodobenině krávy a kravského vemena, jak vlastně probíhá dojení. To nás moc bavilo a moc jsme si to užili.
Při výtvarné činnosti jsme si vyrobily z papírového tácku masku zajíčka.
Celý týden nás provázela básnička
Na vesnici u babičky,
máme spoustu zvířátek,
když mě vidí, rychle běží,
vítají mě u vrátek.
JARNÍ MLÁĎÁTKA
V posledním březnovém týdnu jsme si povídali o tom, že k nám již zavítalo jaro. O tom, že příroda se probouzí, začínají kvést kytičky, rodí se mláďátka a ptáčci se vrací z teplých krajin. Pomocí knihy a kartiček jsme si ukázali, jaká máme zvířátka, jak se jmenuje samec, samice a jejich mláďátko. Pomocí víček si děti trénovaly rytmiku a vytleskávaly názvy jednotlivých zvířátek.
Pomocí kartiček jsme skládali, jak se ze z vajíčka líhne kuřátko. Dále jsme se zaměřili na sluchové vnímání dětí. Děti ležely na koberci a poznávaly jednotlivé zvuky zvířat.
Naučili jsme se krátkou říkanku:
Bú, bú, dělá kravička,
mňau, mňau zase kočička.
Haf, haf, pejsek štěká,
děti možná leká.
Bé, bé, bečí ovečka,
která běží z kopečka.
V rámci výtvarné výchovy děti nalepily ovečku na zelený papír a vypraskaný popcorn lepily na její tělo.