VELIKONOČNÍ TRADICE
Velikonoce jsou pohyblivé svátky, slaví se od 23. března do 26. dubna. Velikonoce jsou také obdobím půstu, to znamená, že bychom neměli jíst maso a také žádné sladkosti. S dětmi jsme si povídali o tradicích, které jsou spojeny s Velikonocemi. Pro tento svátek je typické: velikonoční zajíček, barvení velikonočních vajíček, vysévání obilí, pečení mazanců, perníčků a velikonoční nádivky, šlehání dívek upletenou pomlázkou, polévání vodou. Dále jsme si zopakovali dny v týdnu a roční období. Děti si skládaly vejce jako pexeso, puzzle různých velikostí a velikonoční zajíčky podle barvy.
Velikonoční básnička:
Hody, hody doprovody,
já jsem malý zajíček,
utíkal jsem podle vody,
nesl košík vajíček.
V rámci výtvarné výchovy jsme vyráběli barevné kytičky z ruliček od toaletního papíru. Nejdříve jsme si nastřihali ruličky z toaletního papíru na tenké, dlouhé a široké proužky, následně je děti použily jako razítka a namočily je do temperové barvy. Následně je obtiskly na bílou čtvrtku a vznikl nám květ, pomocí houbičky na dřívku jsme dovnitř udělali žluté kolečko. Po zaschnutí jsme štětcem dokreslili stonek a děti dodělaly listy opět z vytvořených šablon ruliček od toaletního papíru.
ODKLÁDÁME ZIMNÍ ŠAT
Nový týden jsme začali opakováním ročních období a tím jsme navázali na povídání o tom, jak se příroda po zimě mění a my už můžeme odložit teplé oblečení a nahradit ho něčím lehčím, jarním. Také jsme podle obrázků pojmenovali jarní kytičky, zvířátka a jejich mláďátka, která můžeme v přírodě vidět například při jarní procházce nebo výletě s rodiči.
V ranním proužku jsme si na obrázcích ukázali, jaké oblečení nosíme v zimě když je sníh a mráz a co si oblékáme v létě, když je venku léto a svítí sluníčko.
To jsme další den trénovali na oblékání kluka a holčičky z papíru, kteří jdou sáňkovat, bruslit nebo v létě na procházku venčit pejska.
Při výtvarné činnosti si holčičky vylepili pomocí barevného krepového papíru šatičky a kluci barevná trička.
Naučili jsme se novou básničku
Co všem dětem v zimě sluší?
V mrazu hezky chrání uši.
V létě už ji nechceme,
po kloboučku sáhneme.
Zima už se s námi loučí,
a my jaro vítáme.
JAK RODIČŮM POMÁHÁME
V kruhu jsme si povídali, jak můžeme rodičům pomáhat tím, že po sobě uklízíme hračky a uložíme je na své místo. Dále, že po sobě uklízíme špinavé prádlo, vyrovnáváme knížky do poličky, krmíme domácího mazlíčka…. Pomáháme i tím, že se k sobě budeme hezky chovat – nezapomeneme poprosit, poděkovat, neodmlouváme.
Naučili jsme se básničku:
Já jsem malý pořádníček,
uklidím si každý míček,
mám šikovné ručičky,
přestože jsem maličký.
Děti si vyzkoušely prostřít stůl, uklidit si nádobí po svačince (odnést nádobí, utřít stůl). V rámci tohoto týdne jsme si zopakovali barvy pomocí kabátků, na kterých byly knoflíky různých barev a děti podle vzoru lepily barevné knoflíky. Dále děti skládaly kartičky ponožek s různými barvami a vzory.
V rámci výtvarné výchovy si děti vyrobily jarní kytičku hyacint. Svázané vatové tyčinky namočily do fialové barvy a tiskly na zelený papír, stonek a listy nalepily z vystřiženého zeleného papíru.
SLAVÍME DEN ZEMĚ
Týden jsme zahájili povídáním o tom, že 22. dubna slavíme den Země. Tento den nás upozorňuje, že bychom měli pomáhat pečovat o okolí životní prostředí, dbát na pořádek a čistotu, třídit odpadky, starat se o květiny a chránit přírodu včetně živých tvorů v ní. Řekli jsme si, jak je pro nás důležité, aby naše planeta byla čistá a my dýchali čistý vzduch a nám se tu dobře žilo a co pro to můžeme udělat. Povídali jsme si, co znamenají, její hlavní dvě barvy (modrá a zelená) a také jaký dopad to na Zemi bude mít, když jí pomáhat nebudeme.
Naučili jsme se básničku:
I když jsme jen malé děti,
umíme už třídit smetí,
Modrá, žlutá, zelená,
víme, co to znamená.
Při procházce venku jsme si ukázali barevné popelnice, u kterých jsme si řekli, kam jaký druh odpadků třídíme. A když se nám stane třeba na procházce v lese, že nenajdeme koš nebo popelnici, kam bychom vyhodili ubrousek od svačiny, necháme ho v kapse a vyhodíme až doma do koše, nikdy ne do přírody. Také jsme si řekli, že nesmíme do řeky vypouštět žádné chemikálie, abychom měli zdravou vodu a zároveň neničili vše živé, co ve vodě plave i roste.
Děti do barevných papírových popelnic třídily odpad – kartičky s obrázky z různých materiálů přiřazovaly dle barev.
Na výtvarnou činnost měly děti připravenou velkou bílou čtvrtku a uprostřed byla planeta, děti si pak vybraly barvu, jakou chtěly a obtiskly k ní svou ručičku.
V posledním dubnovém týdnu jsme opakovali to, co jsme se za poslední týdny naučili a také nás čekalo čarodějnické tvoření a to čelenky v podobě pavoučka.
Děti si na nastříhaný barevný papír nalepily obrázky s čarodějnickými motivy, z vrchu jsme nalepili na každou stranu proužky papíru, které jsme poskládali do tvaru pavoučích nožiček.