červenec 2021
CESTOVÁNÍ PO SVĚTĚ
Tento týden jsme si povídali o tom, kam rádi cestujeme, kam bychom mohli cestovat apod. Třeba někdo cestuje za písečnými plážemi k moři, někdo za památkami, jiný za rodinou. Připomněli jsme si také dopravní prostředky. Zahráli jsme si na cestování vláčkem, ukázali jsme si na fotkách např. Eiffelovu věž, Benátky a jiné památky v cizích zemích. Připomněli si, že naše planeta země je převážně tvořena z vody a proto na globusu či mapách najdeme hodně modré barvy. Děti měly připravené kartičky s nejrůznějšími věcmi. Do přichystaného kufru měli za úkol sbalit vše, co si myslí, že je potřeba na dovolenou. Nezapomněli jsme si na kruhu povědět, kam se na dovolenou vydají děti, nebo kde už dovolenou strávili.
Výtvarná činnost: Výroba letadýlka
Na ruličku od toaletního papíru jsme nalepily barevný papír, z každé strany ruličky také. Z jiné barvy papíru jsme vystřihli křídla (spodní a vrchní), a ocas letadla. Vše jsme slepili k sobě a přidali vrtuli z nanukových dřívek.
„Haló, děti, pojďte sem! Objevíme spolu zem.
Navštívíme v malé chvíli všechny zemské světadíly.
Bez letadel, bez vlaků… čeká na nás svět zázraků, dobrodružství, cesty v čase… zkrátka země v celé kráse.
Vezměte i táty, mámy, ať na cestě nejsme sami.
Vyrážíme hned poznávat ten náš modrý svět“.
TOULÁME SE ČESKÝM KRAJEM
Další prázdninový týden jsme věnovali povídání o tom, kam rádi jezdíme na výlety, kam se rádi často podíváme – k babičce a dědovi, na chalupu apod. Vyprávění jsme si zpestřili prohlížením fotografií od rodičů.
Povídali jsme si o krásách České republiky, děti se seznámily s mapou ČR, co znamenají různé barvy na mapě, jak se orientujeme v přírodě na pěším výletě – ukázali jsme si turistické značky.
Naučili jsme se básničku:
„Pojedeme do daleka,
čeká na nás les a řeka.
Rádio nám pěkně hraje,
projedeme všechny kraje.
Sláva, nazdar výletu,
nezmokli jsme, už jsme tu“
Jedno dopoledne jsme si na naší zahradě užili tak trošku pohádkové turistické hraní – děti na zahradě postupně našli 4 turistické značky, u kterých je vždy čekal pohádkový úkol – sestavit barevný řetěz podle návodu, aby uvěznily draka, nalézt a navléknout princezně ztracené korále, vyzdobit království barevnými kolíčky a na závěr postavit princezně z písku hrad
Abychom si i trochu zapřemýšlely, zkusily si děti sbalit batoh podle připraveného obrázkového seznamu – vždy 6 kartiček dle seznamu (např. pití, chleba, bunda apod.) umístily do okének v batohu.
Také jsme v tomto týdnu vyrazili na výlet a to na nedalekou rozhlednu Doubravka. Výstup celkem 98 schodů zvládly všechny děti bez problémů a prohlédly si Prahu z výšky asi 24 m.
V rámci výtvarné činnosti si každý nabarvil kamínek – štětcem akrylovou barvou a dále fixou i krémovým akrylem pro 3D efekt. Kamínek jsme dětem přelakovali. Společný Boničkový kámen s logem i jmény všech dětí, jsme odnesli na rozhlednu.
OVOCE A ZELENINA
S dětmi jsme si povídali, jaké druhy ovoce a zeleniny známe a podle obrázku se je děti učily správně pojmenovat. Pověděli jsme si, kde konkrétní ovoce roste na stromě či keři na naší zahrádce, nebo také v lese. Dětí jsem se ptala, jaké je jejich oblíbené ovoce a jak to ovoce chutná, jestli je sladké nebo třeba kyselé. Děti vyprávěly své zkušenosti, jak společně s rodiči sbíraly borůvky a maliny. Připomněli jsme si také, že jsme sbírali jahody na naší školkové zahrádce.
Děti měly za úkol podle obrázků hledat stejný druh ovoce nebo zeleniny, pojmenovat, co je na obrázku a říci, jestli je to ovoce nebo zelenina a kde to roste. Také se děti učily přiřazovat druhy ovoce ke správnému stromu a správně je pojmenovávat.
Řekli jsme si, že ovoce a zelenina jsou velice důležité pro naše tělo a je potřeba je jíst každý den. Předtím, než začneme jakékoliv ovoce jíst, musíme ho nejprve pořádně umýt. Některé druhy ovoce se nejdřív musí oloupat a pak se teprve může jíst.
Přinesla jsem dětem ukázat skutečné ovoce a děti jej přiřazovaly k obrázkům a pojmenovávaly.
Před spaním jsme četli pohádku o dvou královstvích – ovocném a zeleninovém.
Při výtvarné činnosti si děti mohly vybrat, jestli budou tvořit jablko nebo hrušku. Libovolnou barvou si štětcem natřely bublinkovou folii, poté ji obtiskly na připravený tvar ovoce a nakonec štětcem vybarvily stopku a lísteček.
Při pohybových aktivitách děti běhaly v rytmu tamburíny, připomněli jsme si básničky a písničky s pohybem, vytvořili jsme si překážkovou dráhu a zahráli si oblíbenou hru s kroužky.
„Budeme si povídat,
co je zdravé, co mám rád.
Ovoce a zeleninu,
že je plná vitamínů“.
PODMOŘSKÝ SVĚT
Tento týden nás provázelo téma podmořský svět. Povídali jsme si, jací živočichové žijí pod mořskou hladinou a co vše tam můžeme vidět. Pomocí knížek a obrázků se děti učily různé živočichy pojmenovávat. Například chobotnici, žraloka, delfína, medúzu a jiné. S dětmi jsme se učili básničku týdne. Také jsme si řekli, která zvířata v moři jsou nebezpečná (například žralok, medúza a mořský ježek), jak se bezpečně chovat u moře a na co si dát pozor (velké vlny, nekoupat se bez dozoru rodičů apod.). Potom si děti zahrály na potápěče – se zavřenýma očima si představovaly, co vše mohou vidět pod mořskou hladinou a říkaly nahlas, co tam vše „jako“ vidí. Pak jsme si povídali, kde všude děti byly na dovolené u moře.
Při pohybových a hudebních aktivitách jsme se naučili novou písničku Tři citronky a připomněli jsme si naše oblíbené básničky s pohybem. Děti chytaly malé dřevěné rybky pomocí magnetu. Běhaly v rytmu tamburíny a předváděly různá zvířata podle pokynu.
Při výtvarné činnosti jsme vyráběli medúzu z papírového tácku. Děti si pomocí štětce natřely papírový tácek růžovou barvou, poté nalepily pohyblivé oči a nakonec nalepily chapadla z barevného krepového papíru nastříhaného na proužky.
Tento týden jsme si společně s dětmi moc užili
„V moři žijí ryby v páru,
kladou vejce do korálů
mezi malé mušličky,
líhnou se z nich rybičky“.