POZNÁVEJ SVĚT VŠEMI SMYSLY
Básnička:
Člověk, ten má smyslů pět,
znám je všechny nazpaměť.
Kde jsou oči, tam je ZRAK, (ukážeme na oči)
po prstech nám skáče HMAT. (ukážeme si prsty)
SLUCH nám sedí na uších, (ukážeme na uši)
do nosu nám vlezl ČICH. (ukážeme na nos)
A CHUŤ v ústech na jazýčku
spinká si tu na krajíčku. (vyplázneme jazyk)
Výtvarná činnost:
Potřebujeme: čtvrtku, lepidlo, štětec, rýži, čočku, fazole,
Postup: Na čtvrtku jsme nanesli lepidlo tak, že jsme jím namalovali obrázek. Poté jsme sypaly na čtvrtku připravené pomůcky – (červenou čočku, rýži a barevnou fazoly. Po uschnutí děti hmatem zjišťovaly, že je papír nerovný a na hmat v každém místě jiný. Zároveň zjistili, že na lepidle zůstaly pomůcky a tak nám vznikl barevný obrázek.
hry
-Všechny děti dostali čtyři různé kostky. Před děti se postavily už složené kostky, a děti měly za úkol postavit své kostky úplně stejně, jako byla předloha. Děti se snažili a nakonec se všem povedlo poskládat všechny tvary, které dostaly za úkol.
-Připravili jsme několik pomůcek na koberec. Dětem se tyto pomůcky ukázali, a následně jsme je zakryly dekou. Děti zavřely oči, a zpod deky se jedna pomůcka odebrala. Po té jsme deku odkryli, a děti měly za úkol uhodnout, který předmět chybí. Tím bystříme zrak i paměť.
-Chuť jsme procvičili následovně: Na velkou mísu jsme si připravili různé nakrájené ovoce, zeleninu a čokoládu. Dětem u stolu byly zavázány oči a do úst jim teta vidličkou vkládala tyto pochutiny. Děti nám hlásily, co právě jedí.
-na koberec jsme položili barevné kroužky, kolem dokola rozmístili kostky různých barev. Děti měly za úkol tyto barvy rozdělit do stejně barevných kroužků.
-hra Kde jsem se hrála tak, že se jednomu dítěti zavázaly oči, a to pak muselo najít poslepu tetu, která volala jeho jméno. Vítězně tetu našly všechny děti
Tento týden pojaly formou hry, i když jsme si o smyslech také hodně povídali. Děti poznaly, jak je to pro děti které neslyší a nevidí těžké.
Pověděli jsme si, co to tyto smysly jsou, a proč jsou pro nás tak důležité.
-Bez hmatu neudržím předmět, nevím, jakou co má konzistenci, nemůžu psát a ani si hrát.
-Bez zraku je tma. Nic nevidím, nepoznám tedy barvy, nevidím, kam jdu, nepoznám noc a den apod.
-Bez sluchu nic neslyším, nevím, jestli na mě někdo volá, neslyším auta venku apod.
– Bez chuti nepoznám co jím, nepoznám, zda je jídlo či pití zkažené nebo naopak čerstvé
-Bez čichu nic necítím
ADAPTAČNÍ JARNÍ TÝDEN
Po dvouměsíčním odloučení jsme se všichni s velkým nadšením přivítali v naší Boničce. Na dětech bylo vidět, jak moc jim chyběly kamarádi. Začátek týdne jsme věnovali krátké adaptaci – připomněli jsme si pravidla naší školičky, tedy jak se k sobě navzájem máme chovat, uklízet po sobě hračky, naslouchat druhému, nerušit se navzájem nadměrným hlukem, prostě chovat se tak, aby nám spolu bylo hezky
K tomu jsme si přečetli krátkou pohádku „Proč maminka Adámka nechce“, která nám připomněla kouzelná slovíčka „prosím“ a „děkuji“.
Aby nám jaro po dlouhém odloučení neuteklo, povídali jsme si, co se nám venku změnilo – počasí, příroda i zvířátka.
Zopakovali jsme si všechny naše oblíbené básničky i písničky. V rámci výtvarné činnosti jsme si vyrobili slunečnice, které nám vyzdobily šatničku (houbičkou děti vybarvily vystřiženou šablonu, střed slunečnice jsme vytvořili z bublinkové fólie – bublinky/semínka děti štětečkem vybarvily temperovou barvou).
NAŠE MILÁ MAMINKA, JARNÍ MLÁĎATA
Týden jsme zahájili povídáním o našich maminkách – jak se jmenují, jaké mají vlasy oči – samozřejmě každá maminka je ta nejkrásnější, protože je prostě naše
Naučili jsme se básničku pro maminku:
Moje maminka má svátek,
jako vždycky na Den matek.
Velkou pusu jí dnes dám,
pak se u ní pochovám.
Jako dárek jsme pro každou maminku vyrobili přáníčko s fotkou jejich milovaného dítka, okraje jsme ozdobili umělou slámou a jarním kuřátkem, dovnitř každý namaloval mamince obrázek.
Druhou polovinu týdne jsme věnovali opět jaru – povídání o zvířátkách. Na obrázcích jsme si představili zvířecí rodinky, tedy zvířátka domácí a hospodářská a jejich mláďátka. Zvuky zvířátek dětem nedělaly problém, s mláďátky to už bylo obtížnější. Skládali jsme puzzle – mládě + maminka, zpívali jsme písničku „Krávy, krávy“.
ZVÍŘÁTEK JE PLNÝ SVĚT
Tento týden byl plný zvířátek z dalekých krajin. Provázeli nás obrázkové knížky i encyklopedie, kde jsme se dozvěděli, kde nám známá zvířátka žijí, čím se živí, případně zda pro nás mohou být nebezpečná i jak se chovat v zoologické zahradě.
Pomocí kartiček obrázkového pexesa s cizokrajnými zvířaty děti hledaly druhé do páru. Pro cvičení jemné motoriky jsme použili kolíčky, představující malé krokodýlky. Nejprve se děti učily samotné manipulaci s kolíčky, které připevňovaly dle barev k papírové krabici. Následující dny už se kolíčky proměnily v malé lovce a sbírali malé bambulky, barevné drátky, představující drobné příšerky, které si krokodýlci nosili každý do svého hnízdečka, kde si je museli správně roztřídit podle barev (hnízdečko tvořilo plato od vajíček s fotkou dítěte a barevně vyznačenými jamkami).
Naučili jsme se básničku:
Slon si dupne – hopsasa,
v lese strom se otřásá,
Slon je silný – hopsa, hej,
Na nosík mu nesahej.
Tento týden jsme si vyrobili žirafu, kde jsme rovněž využili kolíčky – nejprve jsme si je obarvili v roztoku vody a kurkumy. Šablony ze čtvrtky si děti nabarvily štětcem temperovou barvou a skvrny vytvořily otiskem prstíku v hnědé barvě. K tělíčku jsme připevnili 2 kolíčky – nohy a jeden kolíček krk, ke kterému jsme jako hlavičku, přilepili barevnou bambulku.